lördag 28 maj 2016

Ett inlägg om Mickan!

Idag delar jag med mig av ett gästblogginlägg som jag skrev för ett tag sedan, och som handlar om boken "Det är jag som är Mickan!". Håll till godo!

"Ibland dyker det upp en bok som ännu inte är skriven. En bok som känns så angelägen och viktig att en inte kan förstå varför den inte finns. Så var det med min senaste bok, Det är jag som är Mickan! som är skriven i samarbete med Vanessa Lopez och utgiven på Vombat förlag.

Under 2014 föddes och växte en idé i mig om att skriva en barn- och ungdomsbok där huvudpersonen är transsexuell. En skönlitterär bok som både lyfter hur det är att vara en ung transperson i kombination med spänning, humor och en gnutta kärlek. Men vad var redan skrivet inom ämnet, och hur skulle min bok tillföra något nytt? Till min förvåning hittade jag inte någon kapitelbok för barn och unga med en transperson i huvudrollen. Beslutet var fattat, boken måste skrivas!

Men i egenskap av en heteronormativ cis-person behövde jag en insatt medförfattare för att boken skulle bli trovärdig. Denna blev Vanessa Lopez, som själv är transsexuell. Med Vanessas vägledning växte bokens budskap fram i takt med att själva historien om Mickan skapades.

Vissa böcker är viktigare än andra

Mina och Vanessas diskussioner handlade i huvudsak om hur boken på bästa sätt skulle kunna hjälpa unga transpersoner, deras familjer, vänner och skolpersonal att skapa en förståelse för det en transperson kan tänkas gå igenom, och ta bort känslan av ”det är något fel på mig”.

En viktig aspekt blev att försöka sudda ut begreppet ”född i fel kropp”. Ingen är född i fel kropp! Ingen människa föds med kroppshat eller självhat. Ens självbild formas i relation till det samhälle en växer upp i. Därför blev Mickan en tjej som accepterar sin kropp för hur den ser ut. ”En snopp hit eller dit, spela roll, tänker Mickan. Jag kan väl vara tjej i resten av mig och se ut som en kille mellan benen!” Mickan menar att hon är den hon är, strunt samma om hon föddes till kille eller tjej. Alla ska ha rätt att få leva som den person de känner att de är.

Det är jag som är Mickan! handlar dels om de utmaningar som kan dyka upp i vardagen för en ung transperson, dels om mod, vänskap och om att våga vara sig själv. 

Genom böcker kan människors olikheter synliggöras, och därigenom kan fördomar och utanförskap förebyggas. En författare har möjlighet att bidra till ett bättre och mer tillåtande klimat i samhället. Det gäller bara att skriva de böcker som väntar på att skrivas, och att hitta de ämnen som behöver lyftas. Även om samhället och dess invånare inte har efterfrågat det än."


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar