söndag 17 april 2016

Nationella prov ftl

Dottern går i 3:an. Lågstadietjej, lågstadietid, lågstadielärare, lågstadietrygghet. Men vad kom då en viss minister på för x antal år sedan? Jo, att alla elever ska bedömas och sorteras redan på lågstadiet. Nationella prov. Det är helt förkastligt med NP i lågstadiet, hävdar bl.a. yours truly uppbragt. Många elever får en känsla av oduglighet redan i 9-årsåldern.
-Varför man då infört detta otyg?
Ja ni, det undrar jag med...Läraren borde veta ändå hur klassen, och de enskilda, eleverna ligger till. Så varför göra denna utgallring redan i trean? Det kan inte vara nyttigt att utsätta dem för stress och press genom NP.  Jag rasar!! Som tur är ska beslutet rivas upp, och göras om, göras bättre. Typ 2021. Hör här på ett exempel varför jag rasar:
I 3.an ska de göra proven i svenska och matte.  Någon som gissade på ett, eller ett par, prov i varje ämne? Felfelfel, det är 7 i matte och 8 i svenska (eller tvärtom). 15 delprov!!! Och kidsen är 9-10 år! Galet. Helt galet. Dottern kom hem en dag för typ 1-2 v sedan, och berättade att hon haft tre (3!) st NP under dagen. Och gjorde ett av dem på rasten!!! Bestörtande va? Och beklämmande. Jag bara hoppas det är över snart...
Men nu somnar jag tiotusen gånger när jag försöker skiva, sorry för det blöggen,
o and p

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar