måndag 25 april 2016

att göra sig en hacka/hackspett


Idag har jag två ämnen på agendan, som toucher i varandra. I alla fall till namnet. Den gemensamma nämnaren är hack. Och förnöjsamhet i att jaga något och fånga det. Jag tar en sak i taget.

Dottern och jag småshoppade lite på E...s, såsom mödrar och döttrar katalogshoppat sedan 80talet, fast nu via datorn. Vi kom in på rea-avdelning, och skulle passa på att göra oss några klipp. Vi landade i 11 plagg, och jag skulle betala. Då, mina vänner, sker det magiska. Bara över helgen hade jag fått ett erbjudande att aktivera, som gav 50% rabatt på dessa redan utvalda reavaror. Det var ett magiskt ögonblick, helt plötsligt hade vi tjänat över 1500 kr! Higt-five på den liksom. Min käre far blir nog stolt över sin superekonomiska dotter nu, kan jag tänka. Sicken hacka...

Och så till nästa hack. Min nya passion är ju att fota fåglar. En fågel som jag länge velat fånga på bild är den vackra hackspetten. Men varje gång jag ser den har jag antingen ingen kamera, eller så är det dåligt väder. Igår var en sådan dag. Lilla hunden och jag promenerade i en kall vårsol, när vi hör ett ihärdigt hackande. Där sitter en tjusig hackspett i en gammal tall helt nära stigen. Jag hade iofs ingen kamera med mig, men relativt nära hem. Efter att instruerat företagsamma dottern och hennes kompis var ingredienserna till kokosbollar fanns tog jag kameran om halsen och gav mig iväg. Fullt övertygad om att missa hackisen igen. Men, där var den! I samma tall som tidigare, i samma sol. Problemen var bara att den dels satt med ryggen mot mig, dels att mitt kamerabatteri var på upphällningen. Då flyttade den vacker på sig, och hamnade i skottgluggen. Och, bang, där fick jag bränt av ett foto! Sedan flyttade den längre upp i tallen och flög sin kos. Men jag fick min bild. En. Det är allt jag begärde, nu är jag nöjd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar