torsdag 3 mars 2016

Skit som skit

Just nu är det ett massmedialt flöde som växlar mellan kungligheter och flyktingar. Kreti och pleti tycker till om dem båda, och tonen är inte alltid så trevlig. En kan väl tycka vad en vill om monarki, själv är jag inte för monarkism och den segregering det står för, men inte sjutton kastar jag massmedial dynga på kungafamiljens medlemmar för det. Jag tycker varken att de är bättre eller sämre, intressantare eller ointressantare, än alla andra invånare i vårt land. Men systemet med monarki kan jag "dynga till", för det tycker jag är ett märkligt fenomen som jag har svårt att se samhällsnyttan med. Men återigen, det är inte personligt mot dem som ingår!

Med än större bestörtning gör jag mitt bästa för att undvika att låta ögonen fastna i det som skrivs om flyktingar och migration  i olika former av massmedia. (Läs Facebook). Här delas främlingsfientliga artiklar till höger o vänster, utan känsla för varken etik eller källkritik. Artiklar som ska ge sken av att vara sanningshaltiga, men som till största delen består av små sanningsfragment som plockats ihop från olika håll och satts ihop till något som ska låta trovärdigt. Det skrämmer mig. Och det skrämmer mig att så många tror att de behöver vara rädda för människor som kommit hit, på flykt från krig och terror, därför att de är av en annan kultur. Idag läste jag om några som var upprörda över att villapriserna i ett visst område skulle sjunka från ca 8 mille till ca 5 mille om det placerades en flyktingförläggning 150 m från villaområdet. "Och vem ska ersätta den förlusten för dem som bor i de husen?" "Ingen kommer ju vilja flytta dit " klagades det högljutt. Näe, dryga grannar som tror att de är förmer än andra vill väl ingen ha, tänkte jag för mig själv.

 En av mina sanningar är "Alla människor har sitt människovärde", och om jag ska leva efter det måste jag inberäkna människor med rasistiska åsikter också, även om det tar emot. Speciellt när en annan devis by moi är "människan är i grunden god". Med vissa undantag för att befästa min sanning, såklart. Idag poppade det upp en ny, spontan. devis i min slipade hjärna. "Skit luktar skit oavsett vems bak det kommer från". Dvs, till syvende och sist är vi alla bara människor, och rätt lika varandra ändå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar