fredag 18 mars 2016

milstolpar ftw

Livet är fullt av milstolpar, eller hur? Livstolpar. Ibland är de fler, ibland är de färre. På något sätt hittar man dem livet ut, men finns det positiva livstolpar även när man blir gammal? Det vet jag inte, yours truly är ju inte där än. Är mer mitt uppe i livet, och petar in en hel del livmilstolpar längs vägen. För barn och unga däremot, där kan man snacka om många livstolpar. Ujujuj. Vissa är så sköna när ens barn passerat, t.ex. potträning, andra är mer nostalgiska, t.ex. första dagen i skolan, ytterligare andra ger oro i magen, t.ex när barndomen fasas ut och den prepubertala eran fasas in. Där är vi snart. Dottern går sista terminen på lågstadiet nu, efter sommaren väntar det potentiellt tuffare mellanstadiet. För mig har det varit lugnt, skönt och tryggt när hon hållit till i lågstadiet med sina goa lärare där, själv tyckte jag om att gå i lågstadiet. Mellanstadiet och jag var inte lika kompatibla, och högstadietiden ska vi inte prata om. Livstolpar som var lättnande att passera.

Men som sagt, dottern är nu framme vid den suspekta milstolen Nationella Prov. Yours truly är en motståndlig motståndare till nationella prat i trean, tycker det är förkastligt att utsätta en nioåring för den pressen och stressen. Hur mycket vi än intalar henne att det inte spelar någon roll, att det inte är hennes kunskaper som mäts utan läraren förmåga att ligga i fas med Läroplanen. Spelar ingen roll, det är ändå eleverna som utsätts. Vem kom på den idiotiska idén med nationella prov redan i trean? Var det Björklöv eller? Hur som helst, efter det första provet i tisdags var dottern jätteglad och jättestolt. Ringde både mormor, moster och kusin för att sprida nyheten att hon minsann gjort ett nationellt prov. Inte öste ur mig min skeptisk och negativism över detta till henne då, nej då. Istället blev jag lite nostalgisk och gråtmild. Vår lilla flicka, lilla kärleksdotter, redan så stor att hon gör nationella prov... En sådan livstolpe hon är framme vid! Dottern skrattade mest åt mig, och klappade mig lite överseende på handen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar