torsdag 10 mars 2016

I love sonetter

När andan faller på skriver jag en liten haiku. Eller en tanka. Eller, om jag är i riktigt bra flow och mood så blir det en sonett. Egentligen älskar jag att skriva sonetter, det är en härlig diktgenre. Tyvärr jag har kommit ur diktform den senaste tiden, men mitt vårlöfte är att ta tag i detta igen. 

Som inspiration bjuder jag er på en vårsonett som jag skrev förra våren, men som kan passa bra nu när vi går i vårväntans tider!

En sonett till vårens lov

Vårljuset har åter vunnit
mörkret tvingats till reträtt
vinterns vemod har försvunnit
vårluften är ljuvligt lätt

fåglarna sin partner funnit
sjunger vackert i duett
bygga bo de redan hunnit
äggen ruvas mjukt och tätt

kom du sköna vår så kär
lägg dig still på ängen här
njut av spirande grönska

allt återföds i vårens tid
naturen andas hopp och frid
vad mer kan livet önska?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar