onsdag 9 mars 2016

En ny idolisk förebild, A.W

Ta mig tusan, jag har fått en stilsäker idol. En förebild. En statyett som inte hör hemma på en piedestal utan på barrikaden. En kvinna som jag hett önskar att jag var mer som, och som jag har liknande drag av fast i en fegare, oupplystare och tystare upplaga.- Vem, vem? hör jag ropen skalla. - Vem har fått äran att bejakas med denna enträgna dyrkan?

Jo, ingen mindre än Årets kvinna 2016, Agnes Wold. Men sina 10 budord har hon slagit knock på mig, underbart att någon vågar sätta stopp för alla dumheter och farhågor som florerar i samhället. Ingen unge har väl dött av att smaka på en plastleksak? Och alla miljoner olika vitaminantioxidantpillerpreparat som ska prånglas ut som livsnödvändigheter, vad ska en med dem till egentligen? Och, viktigast av allt, ingen människa kan tänka sig frisk från en svår sjukdom eller skada!! 
Finns det någon läkare som sagt, - tyvärr du har fått herpes, men tänk 10 glada tankar om dagen så försvinner det? Skulle inte tro det! Och detta är inte yours trulys bladdriga tankar, de är även och framförallt Agnes Wolds.
Så här lyder juryns motivering till utmärkelsen:
»I en medievärld som premierar åsikter och bildsköna brudar, slog hon sig in i toppen och gjorde slarvsylta av myter om städning, amning och klimakteriet. På kort tid har professor Agnes Wold gått från stridbar förebild i den gubbiga universitetsvärlden, till att också bli hela Sveriges kärring mot strömmen. Nu tar hon sin rättmätiga plats som upplysningskvinna, rustad med forskning, förnuft och sarkastisk humor. Hon stärker och befriar, med kunskap och formuleringsglädje. Vårt behov av Wold är stort, mycket stort.«

Ord som flyter likt honung i min wannabe-själ. Jag vill vara mer som Agnes Wold. En light-Agnes Wold. Mitt nya mantra ska bli "what would Agnes Wold do?" Så alla ni förtjusande blöggläsare, läs om denna coola kvinna, och ta till er det hon skriver. Hon vet vad hon pratar om!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar