onsdag 6 maj 2015

Hårdansat äppleträd

Jag skrev ju för ett tag sedan om vårt ofruktiga (?) äppleträd. Fruktlösa? Ofruktsamma? Fruktbefriade? Fruktfria? Kvitt samma, äpplena bruka lysa med sin frånvaro hur eller hur. Men några andra som verkar älska vårt snaggade träd är fåglarna. Det är lite olika varianter, jag känner mest igen talgoxe. De är kraftigt överrepresenterade. Antingen syns de ofta och mycket, eller så kallar jag även blåmes för talgoxe... Men vi har dessutom en tjock och vacker skata i äppleträdet. Jag lovar, den är en riktig knubbis. Och tror sjuttsingen det, så som den gamar i sig talgbollar och solrosfrön. Dessa är ju egentligen inte till fru tjockis-skata utan till de små magra talgoxarna. Vacker är hon, vår fina skata. Jag pratar med henne från mitt vardagsrumsfönster. Säger:
 - Hej, hur mår du? 
Skatan svarar inte. Hon tittar på mig med sina fina skatögon och vinkar med den långa stjärten. Jag har uppkallat henne efter en kvinna jag beundrar. Mest för att jag tycker de är vackra båda två <3
För övrigt är jag trött och nyförkyld just nu, har inget mer att pränta ner i lilla blöggen ikväll!

 

3 kommentarer:

  1. Skator hör till mina favoriter bland kråkfåglarna, så grattis till att ni frekventeras av vad som ser ut som en riktigt välmående och fin representant för Pica pica-arten :-)

    Äppelträdets beskärning kan jag tyvärr inte ge mycket råd kring...

    Bästa hälsningar,
    Lars

    SvaraRadera
  2. Skator verkar alltid så positiva, fåglar man vill umgås med helt enkelt.

    SvaraRadera
  3. Skator är så himla roliga, så personliga och har så mänsklig beteende många gånger. En gång i tiden hade jag en idé om att göra en film där klippen skulle gå mellan människor och skator. Människor som rotar i soptunnor, skator som rotar i soptunnor, människor som går så där lite kaxigt och visar upp sig, människor som ... osv. Det finns så många likheter och jag tror att det skulle få en och annan att tänka till *ha ha*.

    SvaraRadera