torsdag 21 maj 2015

Att förvandla ett äppleträd till fågelträd

Ni vet vårt äppleträd? Det är ju i högsta grad fattigt på löv o dyl. Men desto rikare på fåglar har jag märkt. Just i år. När trädet hade mer löv fanns där mindre fåglar. Och som grädde på glassen är det olika sorter. Igår var det typ sex olika raser i trädet samtidigt. De lekte och hade så roligt tillsammans. Och visst ser det inbjudande ut för fåglar? Ser ni de tre trinda stenknäckarna? (tror jag):
Kan ju vara makens fågelmathus som lockar.
 Men det finns en som bestämmer i äppleträdet. När hon kommer flyr de andra, hon vill ha fågelfröna själv och grenarna själv. Då får de små fåglarna sluta med sitt samkväm och skingra sig Det är såklart fru Skata jag menar. Alltid samma skata, hon har ett märke på svansfjädrarna som jag känner igen. Plus att hon är lite rund om baken. Och extra vacker! Min nya bff


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar