måndag 13 april 2015

För ung för mina ögon

Idag gjorde jag en sak som jag högst ogillar. Jag var hos optikern. Skulle prova nya glasögon, då jag måste trixa lite med saker för att kunna läsa på dem på nära håll. Progressiva glas eventuellt to get. Har inte reflekterat så mycket över det hela, mer än att jag nog behöver såna. I god tid var jag på plats, gick och pulade med billighetsbågarna. Då hörde jag personalen prata med varann: 
- Hjälper du eller jag tjejen där, hon ska på synundersökning?
Jag pulade vidare i lugn o ro, hoppades att den där tjejen var snabbhjälpt.
 - Du, tjejen! Vi kan mäta dina ögon i apparaten först. 
Jag tittade mig omkring, men såg ingen tjej. Men det gjorde visst personalen. De såg m i g! Jag var visst deras tjej! Munter och glad över att bli för kallad tjej satte jag mig i apparaten. Men där kom en mental optisk kalldusch. Apparaten vägrade mäta mina ögon. Två optiker och fyra försök senare gav de upp. 
- Konstigt, så här har det aldrig blivit förut. Jaja, vi struntar i det!
Konfunderade blev både personalen och jag. Är det nåt fel på mina ögon?? Jag hade världens gulligaste optiker, hon tog sig an mina veligheter fram och tillbaka med stort tålamod. 
- Är prickarna tydligare såhär *blädder, blädder* eller såhär?
-Öhhh, jag vet inte... Öhhh, får jag se igen?
Så höll vi på med prickar, bokstäver och streck, tills jag antingen chansade eller faktiskt såg en skillnad mellan bild 1 och bild 2. Jag var helt slut efteråt, det var fysiskt ansträngande att testa mina konstiga syner. Optikertjejen var något konfunderad över mina ögon. Nåt slags värde eller ackomundation (?) eller dylikt stämde inte alls. 
-Stämde med vad, undrar ni nyfikna blöggläsare säkert nu. 
- Med min ålder!! 
Gullisoptikern tyckte att jag som är så ung borde ha bättre ögon än så här. Det som uppmättes till alldeles felaktigt ser man bara hos äldre individer, inte så unga som yours truly, förklarade hon fundersamt. Jag måste erkänna att hon tappade mig vid "för ung", det var liksom det jag tog fasta vid och fäste min uppmärksamhet på. Kvitt samma att jag behöver progressiva glasögon, jag är optiskt ung!!! Att jag dessutom får ett par nya sjyssta glajjor på köpet gjorde inte min dag sämre direkt : ))

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar