onsdag 29 oktober 2014

jag längtar...och en tanka om hösten

Sitter i soffan och längtar. Ute är det höst, sån här höst:

Tanka: Hösten
Skogens höstkostym
med mystik och fallna löv
osynligheten.
Förfaller och förmultnar
allt försvinner allt finns kvar.

Och jag, jag längtar efter våren igen, längtar efter sommaren. Efter bekymmerslöshet, efter att D-uppsatsen ska vara klar. Jag längtar efter semester, längtar efter att slippa ha strumpor. Efter att resa till Indien, till Gozo, till Nepal igen. Åh, vad jag längtar till Nepal. Eller nån annanstans, långt bort från min D-uppsats. Att ha en D-uppsats hängande på sina axlar en höst, gör att det blir en rätt så tung höst. Jag längtar efter att bada i havet en varm julikväll, att fiska makrill. Att grilla marshmallows. Att gå på sommarfest, Way out West -utan att få ont nånstans. Jag längtar till sommarÖland. Eller vilket Öland som helst, förresten. 

Just nu längtar jag alldeles otroligt efter Öland, speciellt efter en viss liten människa som är där just nu. Ja, det jag längtar allra mest efter är käraste lilla dottern! Hon är på höstlov och har det härligt med sina kusiner, aka mina älskade Hemskingar, och mina allrafinaste föräldrar. Så är det, det är efter dottern som all min längtan egentligen är. Men vi har det fint nog härhemma, maken o jag, med varandra. Går ingen nöd på oss, vi har på TVn så högt vi vill, och äter godis varje dag. Och varmchokladmedmarshmallows och rostade mackor till middag. 
Men jag längtar till fredag, då kommer dottern hem igen <3 Och på lördag är det dags för signering igen, kl 12.30 på Akademibokhandeln i Göteborg/järntorget med min bok Mirell! Yeay : ))




1 kommentar:

  1. Inget får en att hitta på så mycket annat kul att göra som en D-uppsats... När jag skrev min så skrev jag den med en kollega. Vårt jobb skulle läggas ner och vi hade ett års uppsägningstid med lön men utan arbetsplikt. Förstå vilken lyx! Så vi började så smått med uppsatsen, men utan stress. Sen fick vi båda nytt jobb, i varsin del av landet, och helt plötsligt måste uppsatsen bli klar över semestern...

    SvaraRadera