onsdag 27 augusti 2014

Shit va´mycket djur i Chitwan

I helgen tog vi semester mitt i Nepal"semestern" och åkte buss till Chitwans nationalpark. Vägen dit var strapatsfull, bokstavligt talat. Det var vindlande vägar, vindlande vyer, och vindlande trafik. Herreminje, en satt med hjärtat fastnålat i halsgropen i fem timmar dit, och fem timmar hem. Var övertygad om att vi skulle välta ner bussen i floden, eller krocka, eller köra över en hund/ko/get/höna... Så blev det inte, tur nog.
Alla bussar, bilar och motorcyklar tutar som tokar åt varandra, men inte nödvändigtvis argt. Som i Sverige. Näe, de har liksom olika tutningar beroende på situation, typ frågan: "kan jag köra om dig?". Då finns tutsvaren: "det är klart, du kan köra om", "nej, vänta, det kommer mötande trafik runt kröken, kör inte om än", "lägg av ditt drägg, jag gillar inte att du ska köra om m i g!"

Väl i Chitwan började vi med en tur i lång kanot på floden för att leta krokodiler o annat. Mycket spännande, speciellt när de första krokodilen siktades. Följdes sedan av några till. -Ooohh, coolt var det!















Den störtats skillnaden mellan Chitwan och Katmandu var, förutom att det ena är landsbygd och det andra är storstad, temperaturen utomhus. Katmandu var varmt och skönt, Chitwan var VARMT och svettigt. Grymt hög luftfuktighet. Och, som ett välkommet brev på posten, gillade artrosfingrarna Chitwanklimatet. Mmm, de tycker om när det är väldigt varmt och väldigt blött samtidigt.

Här är de stackars elefanterna bundna i kedjor, för att bäbisarna ska få dia. Det var ledsna elefanter vi såg... Denne lilla försöker dra i sina kedjor:


 Sedan kom den och hälsade på dottern!

Vi tog också en tidig morgontur på en elefant i nationalparken/djungeln för att sikta noshörningar. Eller kanske en tiger. Det det där med tiger var yours truly inte så noga med, dagen innan hade en tiger dödat en människa i Chitwans nationalpark. Så, tigrar göre sig icke besvär. Det var fantastiskt härligt! Massa fåglar som kvittrade/kraxande/hackade/hoade, eller vad de nu gjorde. Varmt o gött, och en elefant som gick så där lagom fort. Tills den blev arg på en liten elefant vi mötte, började skena, skrika och trumpeta. Vår elefantförare hade fullt sjå att få ordning på den. Jag satt med ryggen emot det som hände, och trodde vi blev attackerade av en tiger! Shit vad rädd jag blev. Sedan gick elefanten länge och småmorrade för sig själv. Fick några hårda rapp i huvudet av elefantföraren med jämna mellanrum som svar.
Och så dök de upp, noshörningarna. de första två, mamma och barn. De såg oss inte där vi satt, uppflugna på elefantryggen.

 Sedan pluppade det upp en till. Håll med om att den liknar en stegosaurus!?

 Och efter en stund några till. Tio fina noshörningar såg vi, och ingen tiger. Lite hjortar, och en solgul spindel däremot.

Och stora vnbärssnäckor:

Ojojoj, det var en härlig helg! Back to Katmandu och sista veckan här. Det är varmt, riktigt varmt och skönt. Inte lika mycket regnmoln som i början, utan istället en hel del sol. Dottern och jag är i poolen mycket. Vi pluggar lite båda två. Och solar. och badar! Dottern har förvandlats till en delfin, själv tränar jag på "enarmscrawl". Vilket är ganska knäppt, då jag aldrig kunnat crawla när jag hade två fungerande armar. Men bara för att jag endast kan simma med en arm (och två ben), ja då ska jag minsann lära mig crawla! Idag klarade jag en bassänglängd. 16 meter. Tre gånger! Weeeaayy.

 Vi åker såklart på en hel del utflykter också. Tittat på fina tempel, en helig och smutsig flod, en del av en hinduisk begravning (likbränning vid floden), massa roliga apor, mer tempel, ännu mer tempel... Och så shoppar vi!!! Knäppa souvenirer blandas med kläder, Converseskor, presenter hem, hårgrejer, t-shirts, bokmärken. Ja, kära nån, det står många kassar på vårt hotellrum : ))

4 kommentarer:

  1. Det måste vara en helt underbar resa!

    SvaraRadera
  2. Vilken fantastisk resa! Fast lite otäckt med de ledsna elefanterna, den skenande elefanten och att sitta i en ynka kanot i en flod med krokodiler...

    SvaraRadera
  3. Vilken fantastisk resa! Jag hade ingen aning om att det fanns noshörningar i Indien också.

    SvaraRadera
  4. John, jag vet inte om det finns noshörningar i Indien, vi var i Nepal : ) Men jag antar det... Däremot är det skillnad mellan dessa och de afrikanska, ungefär som det är skillnad på elefanterna. Och javisst, det var en helt underbart fantastisk resa : )))

    SvaraRadera