onsdag 20 augusti 2014

monkey say monkey do

Igår var vi på utflykt till Katmandus "varumärke", Swayambhunath.
En högt belägen stupa som pryder många turistaffischer o.dyl. Där tittar Buddhas ögon ner på en, från en stor och hög guldpelare.

 Egentligen är det pilgrimer som Buddha spanar efter, när de kommer stretande uppför de 360 branta trappstegen.  Swayambhunath påstås vara platsen där allt liv i Katmandudalen startade, tanriska buddister påstår att det dessutom är områdets starkaste kraftkälla. Så det var inte utan en stor portion vördnad yours truly trampade runt på denna buddistisk heliga plats. Tände ett ljus för de som jag älskar. Insåg samtidigt hur avigt västerländsk jag såg ut i det sammanhanget, när jag jämförde mig med de andra kvinnorna som gjorde samma sak. Jag frågade en liten rynkig man vad jag skulle tänka på när jag tände mitt ljus, men han bara ryckte på axlarna och himlade med ögonen. Antog att det därför var fritt fram att tänka på vad jag ville, Buddha skulle nog inte ta illa upp.

Swayambhunath kallas också "monkey temple" och det var inte svårt att förstå varför. Eller vad tycker ni om de här godingarna?
Mycket arg apa

mamma-apa håller fast sin unge i svansen

kolla apan i bakgrunden, som dricker Sprite!

apunge som chillar på trappan...

...och kliar sig bakom örat!

apunge som klättrar med kex i munnen

"Inte utan min Cola"

Njutningsbild, och en härlig bild av en vakande mamma med sin snuttande unge!




1 kommentar:

  1. Ohh, så många fina apor du fotat, vilket äventyr! Och jag tror Buddha är en av de mest tillåtande religiösa företrädarna!

    SvaraRadera