fredag 18 juli 2014

Vi+semester+nycklar=bad combo

Vi är på SEMESTER!!! På Gozo. En söt ö, lillasyster till Malta. Att ta sig hit innebar 4 olika färdsätt och en hel massa timmar. 

Väl framme, via intressant guidning av taxichaufförska, hittade vi tillslut vart vi skulle bo. Var visst inget hotell el dyl, utan ett slags lägenhetskomplex. Maken, dottern o jag tilldelades en enormt stor lägenhet. Jag överdriver inte! Med utsikt över Gozos svar på Rios Kristussymbol
Hotellägarens fru gav instruktioner kring nycklarna. Maken lyssnade intensivt, vis av tidigare erfarenheter. Han hade tidigare under dagen lyckats låsa in dottern på flygplanstoaletten, 3 gånger, innan yours truly kom till undsättning och släppte ut flickebarnet. Ingen fara, det hela försegick bara under en minut eller så. Hur eller hur, maken bad att få testa att låsa/låsa upp både ytterdörren och våran dörr. Hotellfrun såg något konfunderad ut, så jag kände mig tvungen att berätta om en sen kväll i Rom. När vi skulle in till vårt hotell. Ett gammalt hotell. Det var en fyra-fem dörrar vi skulle forcera, och naturligtvis hakade det upp sig. Vi kom inte in!! Testade alla nycklar, lilla dottern började smågråta. En halvtimme försökte vi. Gick inte. Vad att göra? Kl 23 på kvällen ringer vi hem till hotellägaren, som fick ta sin bil och åka och rädda oss. Han tog nyckeln, satte i låset och vred om. Precis som vi gjort utan att lyckas. Skillnaden var bara att han fick upp dörren utan minsta problem!! Eeww, vad pinigt det var... Well, detta berättade vi, hotellfrun skrattade gott. Så gick vi ut på byn. Testade vattnet och kvällsbadade benen på en pytteliten söt strand,
käkade middag, och så hem till hotellet igen. Maken sätter i nyckeln i ytterdörren, vrider om, och säger plötsligt #%€£[ 
Vad hade hänt? Tro det eller ej, men nyckeln hade brutits av. Halva satt kvar i låset. Halva i handen på maken. Vi tittar på varann, vad gör vi nu??? Ringer hotellägaren, som inte svarar. Försöker ringa på andras dörrar, ropar till en granne på en annan uppgång (som tyckte vi skulle komma upp och dricka te). Dottern blir mer och mer orolig "ska vi sova här ute på gatan i natt, eller?" Shitshitshit!! Då, när allt känns som hopplösast, ringer hotellägaren. Kommer över till hotellet. Och lyckas, till slut, få ut nyckelhalvan och ge oss en ny. Överröst av mina ursäkter, tacksamhet, och pinsamhet. Visar maken N O G A hur man hanterar en nyckel. Som om vi skulle ha något problem med det... : ) 

2 kommentarer:

  1. Hahaha, hotellägare måste trott ni gjorde det med flit... Själv har jag avslöjat en festande nattportier på ett hotell i Italien. Där fick en inga nycklar till ytterdörren, för de hade nattportier, men när jag kom hem var han ute och partade, trodde nog att alla gäster sov sött. Jag fick ringa på, så hotellägaren vaknade, och precis när han kom och öppnade för mig dök en stressad nattportier upp och fick en utskällning av sin chef samtidigt som jag stack upp på mitt rum...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha Freja, vilket rolig episod - och härligt semesterminne : ))

      Radera