måndag 2 juni 2014

Tjejer gillar rosa, eller???

Idag hände det som inte får hända när man bloggar och har en viss tid på sig innan inlägget ska publiceras - allt försvann!! Så detta är från mån 2/6, hoppas det godkänns av #blogg100!

Ovanstående strip hittade jag i dagens GöteborgsPosten. Visst är den bra?! Ibland behövs inte så många ord, för att då fram ett viktigt budskap.

 Fick mig att tänka till, när jag stod i duschen, kring hur jag tänkte angående färger och kläder som barn. (Jag tänker alltid bäst i en dusch).
Som barn, på 80talet ungefär, var min favoritfärg gul. Syrrans var blå. Jag hade nog, när jag rannsakade min barndomsgarderob där i duschen, inte ett enda rosa plagg. Möjligtvis en rutig kjol, men den brukade jag väga upp med min favvotischa med Monchichi på. Jag tyckte att rosa var töntigt, och att rosa kläder var ett tecken på svaghet. Urskiljningslöst dömde jag ut alla till svaga mesar, som hade ljusrosa kläder, eller rosa som favoritfärg. Urskiljningslöst! Skulle ju aldrig funka kring dagens barnmode... Men det där har svängt på senare år, till mig stora glädje. För även om man kan bli väldigt mätt på alla kläder med djurmönster för stora och små, signalerar exempelvis leoparder styrka och modighet. Konstigt nog hänger inte så mycket  leopard-/zebra-/tigermönstrade kläder på kill/mansavdelningarna inne på klädaffärer. Är det tjejigt? På samma sätt som rosa ofta har setts som en tjejfärg? Inte av yours truly, det ska tilläggas. Jag tycker det är fritt fram bland barnkläder, allt är för alla, och ska inte behöva delas in i tjej- resp killavdelningar!!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar