onsdag 25 juni 2014

Lycka för mig, lycka för dig

Ibland framställs lycka som något invecklat och komplicerat. Som är svårt att förklara och ta på. Troligtvis finns det fler definitioner på, och tankar kring, ordet lycka än det finns människor. 
Vad är lycka för mig? Vad är lycka för dig? Vad är lycka för oss i vår familj? För mina släktingar, mina vänner, mina landsmän, mina medmänniskor... Går ju såklart inte att svara på! Saken är den att lycka kan vara så många olika saker för varje enskild individ. Det jag upplevde som lycka idag, kanske jag skulle kalla något annat imorgon. Kärlek är väl en fin form av lycka?!



Förmodligen är det ett bra livsmål att varje dag, tex varje kväll innan man somnar, försöka tänka ut minst ett tillfälle under dagen där man kände sig lycklig. Eller i alla fall nära. Om man då märker att man dag efter dag, kväll efter kväll, inte hittar någon stund av lycka att tänka på kan det vara bra att träna sig på det. Att se, och hitta, små fragment av lycka, att lära sig uppskatta sitt liv som det är. Att inte vänta sig att lyckan ska komma rullande till en, utan att skapa sin egen lycka i sitt liv. Ett av mina livsmotton är "Man ska leva så länge man är i livet" i kombination med "Jag fixar det". Kanske ska jag lägga till "Lycka är ingenting man får, lycka är någonting man gör".

Idag var min lycka lättförklarlig och subtil: ett par leopardmönstrade Dr. Martens till under halva priset! I rätt storlek!! (Vilket inte är helt lätt med mina Kalle Ankafötter i stl ca 41) LYCKA ta mig tusan : D

3 kommentarer:

  1. Hahaha, det låter som att du och jag har samma fötter. Jag behöver dessutom få in inlägg i mina skor... De gånger jag hittar ett par jag kan ha blir jag överlycklig, om de dessutom är på rea kan hända jag svimmar av lycka...

    SvaraRadera
  2. Älskar bootsen! Vart kan man hitta dem?

    SvaraRadera
    Svar
    1. De finns (fanns?) på Johanssons skor, hittade mina i Göteborg!

      Radera