onsdag 14 maj 2014

I den bästa av världar...

Ibland händer saker fort. Oväntat. Allt kan ändras på ett ögonblick. Ibland är det bra, ibland är det dåligt. Men alltid, alltid får det mig att tänka till. Stanna upp. Dra efter andan. Vissa ögonblick önskar jag skulle gå att radera, rewinda, redigera. Göra om och göra nytt. Ofelbart. Andra ögonblick önskar jag gick att pausa, förlänga, spara för att uppleva om och om igen. Ögonblick kan vara långa, ögonblick kan vara korta, för mig är ögonblick stunder som oftast passerar med eftertryck. Ett exempel är när jag och min cykel ramlade på en förrädisk isfläck för drygt fem år sedan. Ett ögonblicks verk, men som lämnat ett megastort eftertryck i mig och mitt liv. Det hände inte så mycket just då, i fallet, men det startade ett oändligt "ringar-på-vattnet" förlopp. Som har lett till en totalkraschad högeraxel.

Ofta tror jag att allting i livet bara sker av en slump i våra liv, utan baktanke, utan ödets inblandning, utan styrning. Ibland, när saker n ä s t a n händer men ändå inte gör det, när jag ser min älskade make och vår älskade dotter, när livet låter sig reflekteras över, då tror jag att allt har en mening ändå. Kanske inte att någon annan skapat denna mening åt just mig, men att jag är i ett sammanhang där jag skapar min egen mening med livet.

Ett ögonblick som jag ofta, ofta fortfarande spelar upp i minnet är när jag såg vår dotter för första gången. Det är ett ögonblick som jag i minnet försökt detaljspara och göra ett oändlig lyckorus av. Ett ögonblick att plocka fram, vända och vrida på, lukta på, lyssna på och känna på. Lycka : )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar