söndag 6 april 2014

tusen stjärnfall och en skön söndag

Ibland får dottern till det. Som meningen hon sa till mig när vi sa godnatt: "jag älskar dig som tusen stjärnfall". Otroligt poetiskt och vackert, det är svårt att kontra på den : )
Idag har vi haft en riktigt skön söndag, jag, dottern, katten och marsvinet. En tjejdag, maken var iväg på annat. Men iom min oerhörda förkylning (?!) stannade vi andra hemma. Vi har sovit på vardagsrumsbordet, virkat, lekt, shoppat på nätet, fikat, ätit sallad, grejat med påskfjädrar, ätit slarvmat, tittat på film, myst i soffan, lekt igen, virkat lite mer, sovit en sväng till...
Ja, vi alla gjorde ju inte alla sakerna, det var lite olika. Ingen av oss ville ut i det Göteborgsgrådaskiga vädret, katten fick jag bära ut och placera henne på lagom avstånd från huset. Vilket, om sanningen ska fram, blev en meter ungefär. Sedan ville jag inte gå längre. *mes*.

Åh, jag glömde ju nästan en aktivitet idag; grötgeggandet! För artrosfingrarna! Det får jag ju inte glömma. Receptet är nu förfinat, framädltat till fulländning. Man förbereder för att koka en rejäl portion havregrynsgröt. Så gör man dubbelt mot det man först tänkt. Ett av tricken är att inte låta den koka för länge, ska vara al dente. Sedan häller man i en rejäl skvätt finolja, rapsolja eller olivolja spelar  ingen roll, man tar det man har. Kvalitén är viktigt. Till sist, eller i mitten, dustar man i vaniljsocker. Kan tyckas onödigt med det är det inte. Det är för lukten. Doften. Det luktar mycket godare med vanilj i, men det är ju en smaksak. Luktsak, menar jag. Ja, så värmer man på gröten varje dag, eller när man behöver dem, stoppar ner sina onda fingrar och geggar runt. Fantastiskt skönt! Och billigt, och billigt gillar vi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar