torsdag 17 april 2014

Kyrkomys och gammalt surdegsbröd

Idag har jag gjort något jag aldrig gjort förut - varit i en kyrka på Skärtorsdagen. Men som jag säger, det finns en första gång för allt!
Det var tämligen ödesmättat, vårt kyrkobesök, med ett tjugotal besökare som alla satt längst bak i kyrkan. Därframme höll prästen till. Ett tag såg han lite ensam ut. Men då uppenbarade sig en äldre gentleman på piano och en helt magnifik liten kvinna som sjöng opera. Och herreminje vad hon sjöng!!! Det var synd och skam att hon var gömd i en kyrka på Öland, hon hörde hemma på Metropolitan, Sidneyoperan, Albert Hall eller liknande. Impressive! Prästen uppmanade oss att inte vara gamla, tråkiga surdegsbröd, utan nya fräscha osyrade bröd. Jag började direkt tänka på nybakade scones. Med marmelad. Och ost som smälter. Mmm... Han, prästen, hade en mycket oväntad skill, han var grym på att vika dukar. Snabbt och smidigt vek han ihop altardukarna. De såg både manglade och strukna ut!

I uggleholken var det full hoolabalooa imorse, kl 6.15 väckte mamma Kattuggla mig med sina skrik. Hon satt i ett träd och ropade på kattugglekidsen. En var på väg ut - spännande - men då kom fyra elaka skator och störde. De flög runt mamma Kattuggla, dök ner på hennes huvud osv. Så hon gav upp försöken att locka ut sina barn, och kröp in i holken istället : ))

1 kommentar:

  1. Ack det blir tomt när kidsen flyttar hemifrån.

    SvaraRadera