måndag 14 april 2014

"Du kan ju gå på ett tåg"

Idag har jag gjort något jag inte gör frivilligt, och så sällan som möjligt. -Vad? undrar ni alla. -Har hon klippt tånaglarna? Nejnejnej, värre upp. Jag har pratat med Försäkringskassan. Det som på förhand skulle bli ett enkelt och solklart samtal, twistade runt, gjorde ett krumsprång, tills jag lämnades förvirrad och desillusionerad med iPhonen i handen och ilskan bubblande i magsäcken. Som tur var befann jag mig i personalrummet på jobbet, där en vänlig själ ställt en skål med påskgodis. Min ilska var lättmutad med godis, tur nog!
Hur som helst, jag ville få ett litet, pyttigt bidrag till att anpassa min automatväxlade bil Sally till mina förstelnade artrosfingrar och katastrofaxel. "En boll på ratten skulle suttit fint", tänkte jag, "kanske finns det mer smarta prylar!" Så börjar ett bisarrt samtal mellan mig, M, och försäkringskassakvinnan, F. Jag berättar om min situation, F frågar massa frågor. 
F: "hur långt kan du promenera?"
M: "Va? Ehh, inte långt alls. Vad har det med min bil att göra?"
F: "Det handlar om fortskaffningsmedel, hur du kan förflytta dig"
M: "Ahhaaa... Inte vet jag, max 1km kanske"
Här fortsätter F med att fråga om mina bussvanor, jag berättar om alla svårigheter jag och min axel stöter på.
F: "Om jag förstår din situation rätt har du svårt att köra bil och att hålla i ratten, alla reglage måste du sköta med vänster hand, du kan inte promenera någon längre sträcka och det är mycket besvärligt för dig att ta bussen."

M: "Ja, det låter som du fått med allt, vad händer nu?"
F: "Du får räkna med att du för avslag"
M: "??????"
F: "Vi bedömer din förmåga till förflyttning"
M: "Ja? Det var ju där problemet är. Mina förflyttningssvårigheter!"
F: "Men du kan ju gå på och av ett tåg!"
M: "Men det går inget tåg mellan mig och jobbet, 3km bort!"
F: "Även om det är besvärligt och smärtsamt för dig med buss, KAN du ju stiga på och av en"
M: "jag kan inte ta buss till mitt jobb."
F: "Vi på Försäkringskassan ingen hänsyn till huruvida det går tåg eller buss till ditt jobb eller inte, vi bedömer din FÖRMÅGA att förflytta dig med dessa"
M: (trött) "men en liten boll på ratten borde jag väl kunna få?"
F: (översittande) "Nej, det bedöms på samma kvot som om du ansökte om pengar att köpa en ny bil"!
                 - R i d å - 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar