söndag 13 april 2014

Detta med betoningar

Jag tänkte på det där med språket. Att det lätt kan bli missförstånd om man lägger betoningen på fel ord. Ta till exempel meningen "jag tycker om dig". Och så betonar vi första ordet, "JAG tycker om dig". Hm, vad tycker alla andra då, kan vi tänka. 
Eller på andra ordet, "jag TYCKER om dig". Eeww, det blev nästan lite obehagligt! 
Så testar vi andra plus tredje ordet "jag TYCKER OM dig". Ja, det blev ju trevligt. 
Eller fjärde ordet, "jag tycker om DIG". Jaha, men vad tycker jag om alla andra då, undrar den som är du.

På samma sätt kan man tänka sig att man söker nytt jobb, kommer på intervju till två olika ställen och pratar med personal som jobbar där. 
Säger någon "på denna arbetsplats tycker vi alla OM varandra" låter det ju som ett trevligt ställe! Speciellt om vi jämför med den andra arbetsplatsen, där personalen säger, "på denna arbetsplats TYCKER vi alla om varandra". Där vill vi ju inte få jobb, det betyder ju att personalen snackar skit om varann! Om vi nu lägger på lite extra betoning på "alla" i de två varianterna ovanför spetsas det hela till lite extra. 

Alla kan ju inte rimligtvis tycka OM varandra, det vore kanske för mycket av en utopi. Men om vi alla strävar efter att tycka lite mer OM varandra, och att vi lite mindre TYCKER om varandra, tror jag livet blir ett lite roligare ställe att traska runt på. Något för politiker att tänka över, kanske : )


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar