lördag 15 mars 2014

Jordgubbskakor och gymnastik

Jag har bakat!! Tada!! Händer som ni förstår inte ofta...Nja, inte bara jag, vi gjorde ett familjeprojekt av det. Skulle göra en av min farmors alla småkakor "päron". Saken var den att min farmor bakade de finaste gröna päronen, och vi har ingen grön karamellfärg. Men vi har röd, och röda små pyttiga strösselkulor. Så det blev jordgubbar istället. Nu är det så att ska jag baka efter farmors recept måste jag ju också tillverka dem som farmor gjorde. Dvs koka och skålla sötmandlar (maken sa att det fanns färdiggjorda att köpa i affären, men nejtack!) Sedan mala för hand med min farmors uråldriga, gnissliga mandelkvarn. Här tog jag både dotter o make till hjälp. (Maken försökte propsa på blender eller stavmixer, men nejtack till det också). Hur eller hur, efter mycket mortlande, vispande, kladdande, svärande och rullande var de klara. Och bra blev de i alla fall, de små rackarna. Och tur är väl det, när tillverkningen tog flera timmar.

Idag har dottern haft gymnastiktävling. Hon är imponerande, det lilla livet. Både när det gäller inställning och talang. Var ska detta sluta? De är så goa i gruppen, ca 10 AGgymnaster som alla peppar och hejar på varandra : )

Ugglorna hade en tête-a-tête i holken förut, för att citera dottern "de kysser varandra". Och det gjorde de faktiskt <3

Kakkalas!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar