tisdag 11 mars 2014

Handarbetstant med strejkande fingrar

Idag fick jag diagnosen artros i alla tio fingrarna. Läkaren sa att hon tittade efter "åldersrelaterade förändringar". Då trodde jag såklart att jag var safe, ung som jag är(!). Men så såg vi (dvs jag, läkaren och läkarstudenten)  piggar i skelettet på fingerlederna, och helt plötsligt kände jag mig ungefär dubbelt så gammal som jag är. På något sätt var det lite pinsamt, som att bli påkommen med falskleg. Men istället för att, som för drygt 20 år sedan, försöka lura nattklubbsvakter att jag var äldre än jag var, hade jag denna gång försökt ge sken av att jag var yngre än jag är... Och nu var det fingrarna som avslöjade mig, inte ett taffligt gjort skolleg.

Men eftersom min första oro var "hur ska det då gå med min virkning och mina frivoliteter", låter jag kanske mer som en tant än som en tjugoåring.  Mina händer är viktiga för mig, som för alla handarbetstanter. Dessutom spelar jag mandolin, gitarr och piano - där passar det också bäst med fungerande fingrar. Kunde väl fått artros i tårna istället, de använder jag inte till så mycket. *lite sur*

Idag skulle jag varit Duktig Flicka och plugga. Men vem kan plugga duktigt när solen skiner, flugorna börjar surra, en myra kryper på marken och goa grannen är sugen på att fika i solen?! Så jag väntar tills det regnar igen, då minsann...

I övrigt borde första kattuggleägget kläckas i slutet av veckan. Spännande!! Men de första äggen är säkert "tomma" då mamman lämnade äggen ett par timmar i taget. Men nästa vecka borde det börja pipa små ugglebäbisar i holken. Återkommer om detta när det händer något nytt : )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar